သဲတူးမႈေၾကာင့္ ေပ်ာက္ကြယ္ဆံုး႐ႈံးႏိုင္သည့္ ငပလီကမ္းေျခ


ေသာင္ျပင္ရွိ သဲမ်ားကုိ တူးယူသယ္ေဆာင္ေနသည့္ယာဥ္တစ္စီး (ဓာတ္ပုံ-Denise Hruby)
သဲတင္ကားမ်ားက ကမ္းေျခ၏   ေနရာတုိင္း မွာ ရွိေနပါသည္။ ကမ္းေျခ၏ ေထာင့္ေကြးအခ်ိဳး အားလံုးမွာ သဲတင္ကားအသစ္ တစ္စီးစီးက ေစာင့္ေနပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံက အေကာင္းဆံုး ကမ္းေျခတစ္ခုျဖစ္ေသာ ငပလီ ကမ္းေျခက ျဖဴလြလြသဲမ်ားကို သဲတူးသူအလုပ္သမားမ်ားက ေဂၚျပားမ်ားျဖင့္ ထိုးေကာ္က်ံဳးၿပီး ကားေပၚကို တင္ေနၾကပါသည္။ သဲက်ံဳးမႈေၾကာင့္ ကမ္းေျခတစ္ ေလွ်ာက္ ခ်ိဳင့္ခြက္ေပါက္ႀကီးမ်ား ျဖစ္လာေနပါသည္။

တခ်ိဳ႕ခ်ိဳင့္ခြက္ႀကီးမ်ားသည္ အနီးနားဇိမ္ခံဟိုတယ္ႀကီးမ်ားက ေရကူးကန္မ်ားထက္ပင္ ႀကီးပါ သည္။ ဘိလပ္ေျမေဖ်ာ္ရာမွာ အဓိကကုန္ၾကမ္းတစ္ခုအေနျဖင့္ သဲသည္ အထပ္ျမင့္အစ တံတား အထိ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း မ်ားအတြက္ အဓိကကုန္ၾကမ္း ပစၥည္းျဖစ္လာပါသည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြ ထြန္းကားလာသည့္အေလ်ာက္ သဲရရွိရန္ အခက္အခဲရွိလာပါ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တရားမဝင္ သဲတူးမႈမ်ားျဖစ္လာေစၿပီး ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၏ သဘာဝဝန္းက်င္ႏွင့္ တိုး တက္လာေနေသာ ခရီးသြားလုပ္ ငန္းကို ထိခိုက္လာပါသည္။

ျမန္မာကို ရက္စက္ၾကမ္း ၾကဳတ္ေသာ စစ္အစိုးရမ်ားက ႏွစ္ ေပါင္းမ်ားစြာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့၏။ ထို အခ်ိန္က အေရွ႕ေတာင္အာရွက အဆင္းရဲဆံုး ျမန္မာကိုလာေရာက္ လည္ပတ္သူ ကမၻာလွည့္ခရီးသြား အနည္းငယ္မွ်သာရွိခဲ့ၿပီး ႏုိင္ငံအ ေနာက္ပိုင္း ရခိုင္ျပည္နယ္က ငပ လီကမ္းေျခကိုလည္း လူအနည္းစု ကသာ လာလည္ခဲ့သည္။ ၂၀၁၁ အထိ ျမန္မာကို ႏွစ္စဥ္လည္ပတ္ သူ ႏုိင္ငံတကာခရီးသြားဦးေရ တစ္သန္းေတာင္မျပည့္ခဲ့ပါ။ စစ္ အစိုးရကေန တုိင္းျပည္ကို လမ္း ဖြင့္ေပးၿပီး အရပ္သားအစိုးရဆီသို႔ အာဏာေျပာင္းလုိက္ေသာအခါ ျမန္မာကို ယခုအခ်ိန္မွာ လာ ေရာက္သူခရီးသြားဦးေရ ႏွစ္စဥ္ လူငါးသန္းအထိရွိမည္ဟု ခန္႔မွန္းရသည္။

အေနာက္တုိင္းသား ခရီး သည္မ်ားအတြက္ ငပလီသည္ သီးသန္႔နိဗၺာန္ဘံုလို သာယာလွပ သည့္ ကမ္းေျချဖစ္ေနဆဲပင္။ ျဖဴ ေဖြးေသာ ကမ္းေျခ၊ လတ္ဆတ္ ေသာ ပင္လယ္စာႏွင့္ အသားထူ လွသည့္ အုန္းသီးမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ သည္။ ငပလီမွာ ဖုန္းဆက္သြယ္ ေရးလိုင္းမ်ား မမိသလို ေအာ္ဟစ္ ေရာင္းခ်တတ္ေသာ ေဈးသည္ မ်ားလည္း လာဖို႔ခဲယဥ္း၏။ ၂၀၁၂ ကစၿပီး ငပလီသို႔ လာ ေရာက္သည့္ ႏုိင္ငံတကာခရီးသြားဦးေရေၾကာင့္ ဟိုတယ္အေရအ တြက္က ႏွစ္ဆတိုးလာ၏။ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း အမ်ား အျပားတိုးတက္လာေသာေၾကာင့္ ေဒသကမ္းေျခေနရာမ်ားက ယူၾကရသည့္ သဲမ်ားကို အေရးတႀကီး လိုအပ္လာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ငပ လီကမ္းေျခက သဲမ်ားသည္ အားလံုးအတြက္ အလကားလိုျဖစ္လာ သည္။

ကမ္းေျခက သဲေတြကို က်ံဳး ယူမႈႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး လူအနည္း ငယ္ေလာက္ကသာ အက်ိဳးဆက္ ကို ေတြးၾကပါသည္။ စစ္အစိုးရ လက္ေအာက္မွာ သဘာဝဝန္း က်င္အႀကံေပးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ ဖူးသူ ဦးေအာ္လီဗာစိုးသက္ဟု ျမန္မာနာမည္ျဖင့္ ဂ်ာမန္အမ်ိဳး သားကေတာ့ သည္လုပ္ရပ္သည္ သဘာဝဝန္းက်င္အား ထိခိုက္မည္ ကို သိရွိသေဘာေပါက္သည္။ သူ က ငပလီကမ္းေျခဆုတ္ယုတ္လာ ပံုႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး မွတ္တမ္းလုပ္ ထားသည္။

သဲမ်ားမရွိေတာ့သည့္အ တြက္ ေရေၾကာင္းလည္း စတင္ ေျပာင္းလဲေနၿပီဟု ဦးစိုးသက္က ေျပာပါသည္။ ညေနတိုင္းမွာ ဒီေရ လိႈင္းမ်ားက အရင္ကထက္ ကမ္းေျခနားပိုနီးကပ္လာပါသည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ သည္ေဒသကို မုန္တုိင္း ကေန ကာကြယ္မႈကို အားေပ်ာ့ ေစပါသည္။ ထို႔အျပင္ ဒီေရလိႈင္း ေတြ ျမင့္လာသည့္အတြက္ ပင္ လယ္ေရေတြက ပိုဝင္လာၿပီး လယ္ေတြကလည္း စိုက္ပ်ိဳးေရး လုပ္ဖို႔အတြက္ ဆားငန္ေျမေတြ ျဖစ္လာပါသည္။

‘‘တစ္ခါတေလခင္ဗ်ား ဒီေန ရာမွာ သဲကားဆယ္စီးေလာက္ ျမင္ရတယ္။ သူတုိ႔က သဲေတြကို ျပည့္ေမာက္တဲ့အထိ အကုန္ေကာ္က်ံဳးသြားတာ’’ဟု ဦးစိုးသက္က ဆုိသည္။ ငပလီကမ္းေျခကို မုန္ တုိင္းႏွင့္ ေရလႊမ္းမိုးမႈက ကာ ကြယ္ရန္ေဆာက္ထားသည့္ ႏွစ္ ေပါင္းမ်ားစြာရွိေနသည့္ ေျမထိန္း နံရံမ်ားလည္း သူတုိ႔ေအာက္က သဲေတြမရွိသျဖင့္ ယခုအခါ ေရ ျမဳပ္လာပါသည္။

ငပလီက တူးၾကသည့္ သဲ အမ်ားစုသည္ ေဒသတြင္း ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ျဖစ္ ပါသည္။ တခ်ိဳ႕ကိုေတာ့ တျခား ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားက ပြဲစားေတြဆီေရာင္းရန္ သယ္သြားသည္ဟု ဆုိပါသည္။ လိုက္လံေမးျမန္းစံုစမ္းခဲ့ရာတြင္ ဘယ္သူကမွ် ကုန္တင္ကားအ ျပည့္ႏွင့္ သည္သဲမ်ား ဘယ္ကို ေရာက္ကုန္မွန္း အတိအက်မသိ ၾကပါ။

သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာက စည္းမ်ဥ္းစနစ္ေတြ အားနည္း သည့္အတြက္ ကုန္သြယ္မႈမ်ားက သိသာပြင့္လင္းမႈမရွိဟု ကုလ သမဂၢ သဘာဝဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္း ေရးအဖြဲ႕က သဲကြၽမ္းက်င္သူ ပါစ ကယ္လ္ပီဒီဇီက ေျပာပါသည္။

‘‘ဒါက အခုမွျဖစ္လာတဲ့ ျပႆနာဆုိေတာ့ တာဝန္ရွိသူ ေတြက မသိၾကေသးဘူး။ အထူး သျဖင့္ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးစႏုိင္ငံေတြ မွာ ဒီအခ်က္က တရားမဝင္သဲတူး တာေတြကို ျဖစ္လာေစတယ္’’

ဟိုတယ္ပိုင္ရွင္မ်ားဆီက တုိင္ၾကားမႈမ်ား အေတာ္မ်ားလာ သည့္အတြက္ ၂၀၁၄ ၌ ကမ္းေျခ မွာ သဲတူးျခင္းကို အစိုးရက ထပ္ ၿပီးပိတ္ပင္ခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ လည္း သည္ပိတ္ပင္မႈကို မည္ သည့္အခါမွ ထိိထိေရာက္ေရာက္ ေဆာင္ရြက္မႈမရွိပါ။

ၿပီးခဲ့သည့္ ဧၿပီက ဒုတိယ သမၼတသို႔ ပုိ႔လိုက္သည့္ စာတစ္ ေစာင္မွာ (MCRB)စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းအဖြဲ႕က သဲတူးမႈမ်ား မရပ္ ေၾကာင္း ေျပာၾကားတင္ျပခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာမႈ မ်ားအရ ၂၀၁၅ မွာ သဲတူးေဖာ္မႈ မ်ား ပိုၿပီးမ်ားလာေနသည္ဟု အ ဆုိပါစာမွာ ေဖာ္ျပထားပါသည္။

သဲလုိအပ္ခ်က္က ငပလီ ေဒသတြင္သာမဟုတ္ပါ။ တစ္ ကမၻာလံုးလည္း ထိုနည္းႏွင္ႏွင္ ပင္။ ကုလသမဂၢ၏ ေျပာၾကား ခ်က္အရ သဲႏွင့္ ေက်ာက္စရစ္ သည္ ကမၻာမွာ တူးေဖာ္ျခင္း အ မ်ားဆံုး တြင္းထြက္ပစၥည္းမ်ားျဖစ္ ၿပီး ကမၻာတစ္ဝန္းလံုး ေဆာက္ လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ႏွစ္စဥ္လိုအပ္ခ်က္ တန္ခ်ိန္ တင္ ၄၀ ဘီလီယံအထိရွိသည္ဟု ဆုိ သည္။

သို႔ေသာ္ သဲပညာရွင္ မစၥတာပီဒူဇီ၏ ေျပာၾကားခ်က္အရ သဲ တရားမဝင္တူးျခင္းသည္ အာရွ တုိက္၌ အမ်ားဆံုးဟု သိရသည္။

‘‘အာရွက တိုးတက္လာေန တယ္။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ကမၻာလံုး က ကုန္ၾကမ္းေတြအကုန္လံုးကို သိမ္းက်ံဳးယူေနတာ’’

ယေန႔ေခတ္မွာ ကမၻာေပၚက လူ ၁၀ ဦးအနက္ ေျခာက္ဦးက အာရွမွျဖစ္သည္။ တခ်ိဳ႕ေနရာ မ်ားတြင္ အာရွတိုက္၏ တုိးတက္ မ်ားျပားလာေသာ လူဦးေရသည္ အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ားကဲ့သို႔ အထက္ သက္သို႔ ေနရာခ်ဲ႕ထြင္ေနလာျခင္း မဟုတ္။

ဥပမာ ကြၽန္းႏုိင္ငံျဖစ္ေသာ စင္ကာပူတြင္ ၁၉၆၅ ကတည္းက စလွ်င္ ႏုိင္ငံဧရိယာ ၂၂ ရာခုိင္ႏႈန္း တုိးလာသည္။ စင္ကာပူ၏ အ ထင္ကရေနရာမ်ားျဖစ္ေသာ မာရီနာေဘးကာစီႏိုဟိုတယ္သည္ သဲ ေပၚမွာ ေဆာက္ထားျခင္းျဖစ္၏။ စီမံကိန္းအရ စင္ကာပူသည္ ေနာင္လာမည့္ ၁၅ ႏွစ္အတြင္း ႏိုင္ငံ၏ လူဦးေရတုိးတက္လာမႈကို ကာမိ ေစရန္ ေနာက္ထပ္ ၂၂ စတုရန္း မိုင္ ႏုိင္ငံကို ထပ္တိုးခ်ဲ႕သြားမည္ ဟု ဆုိပါသည္။

စင္ကာပူႏုိင္ငံ ေျမတုိးခ်ဲ႕ဖို႔ သံုးသည့္ သဲမ်ားသည္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံက သဲမ်ားျဖစ္သည္။ ၂၀၁၀ မွာ ျမန္မာစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြက ႏိုင္ငံကို လမ္းဖြင့္ေပးသည့္အခ်ိန္ မွာ နယ္စပ္ကေန ႏုိင္ငံတကာကုန္ သြယ္ေရးကိုလည္း ဖြင့္ေပးခဲ့၏။ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ စင္ကာပူေဒၚ လာ ၅ ဒသမ ၆ သန္းတန္ဖိုးရွိ သဲ တန္ခ်ိိန္ ၂ ဒသမ ၂ ဘီလီယံကို စင္ကာပူသို႔ ပို႔ခဲ့သည္။ ၂၀၁၄ တြင္သည္တင္ပို႔မႈက ေငြပမာဏ စင္ ကာပူေဒၚလာ ၁၅ ဒသမ ၁၁ သန္းအထိ ပမာဏသံုးဆတက္လာခဲ့ သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုျပည္ပတင္ပို႔ သည့္ သဲမ်ားကို ဘယ္ကေန တူး လာသည္ဆုိတာကိုေတာ့ ျမန္မာ က အစီရင္ခံျခင္းမျပဳပါ။

သဲမ်ား တရားမဝင္ခိုးတူးမႈ ႏွင့္ ခုိးၿပီးတင္ပို႔မႈမ်ားကို မွတ္တမ္း လုပ္တင္ျပျခင္းမရွိသျဖင့္ တကယ့္တင္ပို႔သည့္ ပမာဏအစစ္အမွန္ သည္ သည့္ထက္ပိုမ်ားႏုိင္ပါ သည္။

‘‘အစီရင္ခံတာေတြ မွတ္ တမ္းမွတ္ရာေတြမရွိေတာ့ တရား မဝင္ခိုးတင္ေနၾကတဲ့ အေရအ တြက္ကို သိဖို႔ခက္တယ္’’ဟု မစၥတာပီဒူဇီက ေျပာပါသည္။

သို႔ေသာ္ ေသခ်ာစြာ အတိ အက်ေျပာႏုိင္သည္က ကန္႔သတ္ မႈႏွင့္ ရွားပါးမႈေၾကာင့္ သဲသည္ ေနာင္အနာဂတ္တြင္ ပိုၿပီးအေရး ႀကီးလာမည့္ ကုန္ပစၥည္းတစ္ခု ျဖစ္လာမည္ဟု (MCRB)အဖြဲ႕က ဗစ္ကီဘိုးမင္းက ဆုိသည္။

‘‘ျပႆနာက ျမန္မာအစိုးရ က သဲကိုစီးပြားေရးတန္ဖိုးအရ ထည့္မတြက္တာပဲ။ ျမန္မာျပည္ က အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ အႀကီး ဆံုးနဲ႔ အမ်ားဆံုးသဲထြက္တဲ့ေနရာ ျဖစ္ေနေပမယ့္ ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဥပေဒေၾကာင္းအရ ေဆာင္ရြက္ တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းစနစ္မရွိဘူး’’ သဲ တူးျခင္းသည္ ငပလီကမ္းေျခတြင္ သာမကဘဲ ေတာင္ပိုင္းမွာေရာ ျမစ္ေတြမ်ားတြင္ပါ တူးေနၾကၿပီ ဟု သူက ေျပာပါသည္။

ကုန္သြယ္ေရးကို ထိန္းခ်ဳပ္ ကန္႔သတ္မႈလုပ္ရန္ စစ္အစိုးရမ်ားသည္ မ်ားမ်ားစားစားေဆာင္ရြက္ မႈမ်ား မရွိပါ။ မၾကာေသးမီက ငပလီေဒသအာဏာပိုင္မ်ားက သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္သမားမ်ား ဘက္က ရပ္တည္ၿပီး သဲတူးမႈပိတ္ ပင္ျခင္းအား ထိထိေရာက္ေရာက္ ေဆာင္ရြက္ရန္ ရဲမ်ားကို အမိန္႔ ေပးသည္ဟု ဦးစိုးသက္က ေျပာ ပါသည္။ သည္ေဆာင္ရြက္မႈ သည္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁ ရက္ေန႔တက္ လာသည့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစု ၾကည္၏ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအ ဖြဲ႕ခ်ဳပ္မတုိင္ခင္ ယခင္အစိုးရ မဆင္းမီ ရက္အနည္းငယ္အလုိ မွာပင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ သည္။

အင္န္အယ္လ္ဒီအစိုးရအဖြဲ႕ အေနျဖင့္ ယခင္အစိုးရ၏ ျပႆ နာႀကီးမ်ားကို အေမြဆက္ခံရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း တိုင္းျပည္၏ လံုၿခံဳေရးကို စစ္တပ္က ထိန္းခ်ဳပ္ထားဆဲျဖစ္သည္။ ျမန္မာျပည္၏ လူဦးေရ ေလးပံု တစ္ပံုသည္ ဆင္းရဲမြဲေတေနဆဲ ျဖစ္သည္။ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ မ်ားက ႀကီးစိုးေနသလို ေခတ္မီ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအေျခခံမ်ားကလည္း အား နည္းလွသည္။ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ မြတ္စလင္လူမ်ိဳးမ်ားၾကားက အ ၾကမ္းဖက္မႈမ်ားကလည္း ျပႆ နာေတြ ရွိေနဆဲပင္။

အေျခခံအားျဖင့္ သဲတူးတာ ထက္ေျဖရွင္းဖို႔လုိသည့္ ျပႆနာ မ်ား ျမန္မာမွာ အေတာ္မ်ားမ်ား ရွိေနသည္ဟု ဦးစိုးသက္က ေျပာ ၾကားသည္။ သူ႔အေနႏွင့္ အ ေကာင္းဆံုးလုပ္ႏုိင္တာက ေဒသ ခံမ်ားအၾကားမွာ သည္ျပႆနာ ကို အသိမ်ားလာေအာင္ လုပ္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ယူဆသည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ သည္သဲတူးမႈမ်ားေၾကာင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ထိခိုက္ သည္ဆုိတာထက္ ေဒသ၏ စီးပြားေရးကို ထိခိုက္ႏုိင္မည္ဟု သူက ေဒသခံေတြ အလြယ္တကူနား လည္ေသာ သတင္းစကားကို ပါး ခဲ့သည္။ လွပသည့္ သဲေသာင္ေတြ မရွိလွ်င္ ခရီးသည္ေတြလည္း လာမွာမဟုတ္ဘူးဆုိသည့္ စကားကို သူက လူေတြကို အသိေပးခဲ့ သည္။

‘‘သဲမရွိလွ်င္ ဧည့္သည္လည္းမရွိပါ’’ဟု ခပ္ရွင္းရွင္းေရးထား ေသာ သူက အသိေပးေဆာင္ပုဒ္ ကို ငပလီေဒသက ပိုစတာေၾကာ္ ျငာမ်ားမွာ ဖတ္႐ႈႏုိင္ပါသည္။ သို႔ ေသာ္လည္း သည္ကိစၥက အေတာ္ လုပ္ယူရဦးမည့္ကိစၥတစ္ခုျဖစ္ သည္။ ထိုေၾကာ္ျငာပိုစတာမ်ား၏ ေဘးက ကားဘီးရာလမ္းေၾကာင္း က ကမ္းေျခဆီသို႔ ဦးတည္ဆင္း သြားသည္။ ထိုေနရာမွာ အလုပ္ သမားမ်ား သဲတူးေနၾကပါသည္။

သူတုိ႔ကို မတားဆီးၾကဘူး ဆိုလွ်င္ ၂ ႏွစ္အတြင္း ငပလီကမ္း ေျခက သဲေတြ ကုန္သြားႏုိင္သည္ ဟု ဦးစိုးသက္က ဆုိသည္။ သို႔ ေသာ္ ေဒသအာဏာပိုင္တို႔၏ မၾကာေသးခင္က အားေပးေဆာင္ ရြက္ခ်က္ေၾကာင့္ သူ႔အေနျဖင့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား ပိုရွိလာသည္ ဟု ဆုိပါသည္။ သည္အခ်က္က အနည္းဆံုး သူ၏ လႈပ္ရွားမႈကို အေလးထားမႈမ်ားရွိလာသည့္ဆုိ သည့္ သေဘာပင္။

‘‘ေနာင္အနာဂတ္မွာ သဲ ေသာင္ကမ္းေျခကို ပိုင္ဆုိင္ခ်င္ ေသးရင္ လူတုိင္းအတူပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ လိုပါတယ္’’

(Earth Island Journal က ေဆာင္းပါးရွင္ DENISE HRUBY ၏ Grain by Grain, Truck by Truck: How Myanmar Is Losing its Beaches ေဆာင္းပါး ကို ထားထားျမင့္ ဘာသာျပန္ဆုိ သည္။)

(ေဆာင္းပါးရွင္ DENISE HRUBY သည္ သတင္းေရးသားျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဆုအေတာ္မ်ားမ်ား ကို ဆြတ္ခူးခဲ့သည့္ အမ်ိဳးသမီး သတင္းစာဆရာတစ္ဦးျဖစ္ပါ သည္။ ၂၀၁၄ အာရွတိုက္ဆုိင္ရာ လူငယ္သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ ရာ သတင္းသမားဆုကို ဆြတ္ခူး ခဲ့သူလည္း ျဖစ္ပါသည္။)

 Ref;7daydaily

No comments

Powered by Blogger.