ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းျဖစ္သြားတဲ့ ကႏၲာရဝတီေဟာ္နန္း ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းျဖစ္သြားတဲ့ ကႏၲာရဝတီေဟာ္နန္း


‘ကယားျပည္နယ္၊ ေစာဖ်ာဒူဌာန႐ံုးေတာ္’လို႔ ေရႊေရာင္ေဖာင္းႂကြစာလံုးေတြနဲ႔ ေရးထုိးထားတဲ့ အခန္းတစ္ခန္းထဲကို ကြၽန္ေတာ္ေရာက္ေနပါတယ္။

ဒီအခန္းက ကယားျပည္နယ္လိြဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕ ကႏၲာရဝတီေဟာ္ႀကီးရဲ႕ အခန္းခန္းအေဆာင္ေဆာင္ထဲက တစ္ခန္းျဖစ္တယ္။ အခုေတာ့ ေဟာ္ႀကီးက ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းျဖစ္ေနၿပီ။  မဂၤလာေဟာ္ႀကီး ပရိယတၱိစာသင္တိုက္ေက်ာင္းႀကီးျဖစ္ေနၿပီ။

အခန္းတံခါးမႀကီးက စကားဝါေရာင္ခန္းဆီးစကို ေလႏုေအးက တိုးေဝွ႔လို႔ လႈပ္ခတ္ေနတယ္။ ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္ ဦးစႏၵိမာက ကြၽန္ေတာ့္ကို လိုက္လံျပသတယ္။

‘‘ေစာဖ်ာဒူဆိုတာ ေစာ္ဘြားႀကီးလို႔အဓိပၸာယ္ရွိတယ္။ ေစာ္ဘြားႀကီးရဲ႕႐ံုးေတာ္ေပါ့’’လို႔ ဆရာေတာ္က ရွင္းျပတယ္။

႐ံုးခန္းက ကြၽန္းပ်ဥ္ခင္း၊ ကြၽန္းပ်ဥ္ကာပါ။ ျပတင္းေပါက္က မွန္လည္ျပတင္း။ နံရံေပၚက က်ည္ဆန္ရာအေပါက္ေတြ ဗရပြကို ဆရာေတာ္ကျပတယ္။ ‘‘က်ည္ဆန္ရာ ေတြရစရာမရွိဘူး။ အဂၤလိပ္ေခတ္က ေစာဖ်ာက အဂၤလိပ္ရဲ႕ၾသဇာကိုမခံလို႔ ပစ္ခတ္ထားတာ’’ ဆုိၿပီးေျပာတယ္။ နံရံအျပင္ဘက္ မ်က္ႏွာစာက ပ်ဥ္ခ်ပ္ေတြမွာ ရာသီဥတုတိုက္စားမႈေၾကာင့္ အစင္းအေၾကာင္းထင္ေနတာကို ဆရာေတာ္က ၫႊန္ျပတယ္။ မိုးစားထားတာလို႔ေျပာတယ္။ ေဟာ္နန္းႀကီးရဲ႕ သက္တမ္းက ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀ ေက်ာ္ၿပီ။ မိုးမ်ားတ့ဲေဒသမို႔ နံရံပ်ဥ္ခ်ပ္ေတြအျပင္ဘက္ပိုင္းမွာ မိုးစားထားတာျဖစ္ပါတယ္။

ကယားျပည္နယ္ကို ေရွးက ေစာဖ်ာေတြက အုပ္ခ်ဳပ္ပါတယ္။ ဖခင္ေစာဖ်ာကြယ္လြန္ရင္ အႀကီးဆံုးသားက ေစာဖ်ာရာထူးကို ဆက္ခံရတယ္။ တကယ္လို႔ ေစာဖ်ာႏြယ္ဝင္သားႀကီးက ေစာဖ်ာအရည္အခ်င္းနဲ႔မျပည့္စံုဘဲ ျပည္သူလူထုကို
ႏွိပ္စက္ကလူျပဳလို႔ ျပည္သူလူထုက မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္ရင္ သူ႔ကိုျဖဳတ္ခ်ၿပီး အရည္အခ်င္းျပည့္သူကို ေစာဖ်ာအျဖစ္ တင္ေျမႇာက္ေလ့ရွိသည္။

ေစာဖ်ာလက္ေအာက္မွာ အမတ္ခ်ဳပ္နဲ႔ အမတ္ေထာက္ႏွစ္ဦးကိုထားရွိၿပီး အမတ္ခ်ဳပ္က ေစာဖ်ာရဲ႕ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္ပါတယ္။ တိုက္နယ္အလိုက္ ၿမိဳ႕အုပ္ေတြထပ္မံခန္႔အပ္ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရး၊ အခြန္ေတာ္ကိစၥေတြကို စီမံေဆာင္ရြက္ၾကတယ္။ ၿမိဳ႕အုပ္ရဲ႕လက္ေအာက္မွာ ဟိန္ (တိုက္သူႀကီး)ရွိကာ ေက်းရြာအုပ္စုကို ဟိန္ကအုပ္ခ်ဳပ္ပါတယ္။ ဟိန္က ရြာအလိုက္သူႀကီးမ်ားခန္႔ထားကာ သူႀကီးမ်ားေအာက္မွာ ဆယ္အိမ္ေခါင္းေတြရွိၿပီး အဆင့္ဆင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကတယ္။

ေရွးအခါက ကယားျပည္နယ္ကို ငါးနယ္ခြဲၿပီး ေစာဖ်ာေတြအုပ္ခ်ဳပ္ေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေဘာလခဲ၊ ကႏၲာရဝတီ၊ ၾကယ္ဖိုးႀကီးဆိုၿပီး သံုးနယ္ခြဲကာအုပ္ခ်ဳပ္ပါတယ္။ ေဘာလခဲနယ္ကို ေဘာလခဲၿမိဳ႕၊ ကႏၲာရဝတီနယ္ကို လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕၊ ၾကယ္ဖိုးႀကီးနယ္ကို ဖ႐ူးဆိုးၿမိဳ႕တို႔ မွာ ႐ံုးစိုက္ထားၾကပါတယ္။ ၿဗိတိသွ်အစိုးရလက္ထက္မွာ ကယားျပည္နယ္ကို ျပည္မက သီးသန္႔ခြဲၿပီး ေစာဖ်ာေတြကို ဝန္ေထာက္ေတြနဲ႔တြဲကာ အုပ္ခ်ဳပ္ေစခဲ့ပါတယ္။ ေစာဖ်ာနဲ႔ ဝန္ေထာက္တို႔ ညႇိႏိႈင္းကာ ၿမိဳ႕အုပ္ေတြ ခန္႔ထားခဲ့ၾကတယ္။

ကႏၲာရဝတီေဟာ္နန္းအတြင္း လာေရာက္ေလ့လာေနေသာ ဧည့္သည္မ်ား။ (ဓာတ္ပံု − ေက်ာ္ရင္ျမင့္)

ေစာဖ်ာေတြမွာ အခြင့္ထူးေတြရၿပီး ၾသဇာအာဏာႀကီးမားၾကတယ္။ ၁၉၅၉ မွာ ေစာ္ဘြားေတြ၊ ေစာဖ်ာေတြ အာဏာစြန္႔ၾကရခ်ိန္ကစတင္ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပံုစံက ေျပာင္းလဲသြားပါတယ္။

ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္ ဦးစႏၵိမာက ေစာဖ်ာႀကီးရဲ႕ ႐ံုးခန္းကို ျပသၿပီးေနာက္ ႐ံုးခန္းအျပင္ဘက္က နံရံမွာ ခ်ိတ္ထားတဲ့ မွတ္တမ္းဓာတ္ပံုေတြကို ဆက္ၿပီးေျပာတယ္။ ဓာတ္ပံုေတြက ေရွးက ဓာတ္ပံုေတြပါ။ ဓာတ္ပံုေပၚမွာ ဓာတ္ပံုရွင္ဟာ ဘယ္သူဘယ္ဝါဆို ၿပီးေရးထားတဲ့ စကၠဴေတြက ဝါညစ္စုတ္ၿပဲေနပါၿပီ။ ဓာတ္ပံုေတြကိုျပရင္း ဆရာေတာ္က သမိုင္းေၾကာင္းကိုလည္း ရွင္းျပတယ္။

မင္းတုန္းမင္းႀကီးက စဝ္လေဖာ္ကို ‘ပဗၺတ သီဟရာဇာ’ ဘြဲ႕တံဆိပ္နဲ႔အတူ ကရင္နီနယ္ေျမာက္ပိုင္းက ‘ကႏၲာရဝတီၿမိဳ႕ဝ္’ ကို ခ်ီးေျမႇာက္ေပးအပ္ပါတယ္။ အရွင္ႏွစ္ပါးပါေတာ္မူၿပီးေနာက္ စဝ္လေဖာ္က ၿဗိတိသွ်မ်ားကို အညံ့မခံဘဲ တုံ႔ျပန္တိုက္ခိုက္ခဲ့တယ္လို႔ ဆရာေတာ္ကေျပာျပတယ္။

ဘီလူးေခ်ာင္း အေနာက္ဘက္မွာ သီးသီးျခားျခား တည္ရွိေနတဲ့ ေတာင္တစ္လံုးရွိပါတယ္။ ဒီေတာင္ကို ရွမ္းဘာသာစကားနဲ႔ ‘လြိဳင္ေခၚ = သီးျခားသန္႔သန္႔တည္ရွိေနတဲ့ေတာင္’ ဆိုၿပီး ေခၚၾကတယ္။ ဒီေတာင္ကိုအစြဲျပဳကာ ေတာင္ရွိတဲ့ၿမိဳ႕ကိုလည္း ‘လြိဳင္ေခၚ’လို႔ ေခၚရာက ေရြ႕ေလွ်ာလာၿပီး လြိဳင္ေကာ္ေခၚတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ေစာဖ်ာႀကီး စဝ္လေဖာ္မွာ သားေတာ္သံုးပါးရွိၿပီး လိြဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕ကို ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၁၁ မွာ ေစာဖ်ာစဝ္ခြန္လီ အုပ္ခ်ဳပ္တယ္။ စဝ္ခြန္လီက ၁၉၁၂ ကစၿပီး ေလးႏွစ္ၾကာ မဂၤလာေဟာ္နန္းႀကီးကို လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕မွာ ေဆာက္လုပ္တယ္။ ၁၉၁၉ မွာ ေဟာ္တက္မဂၤလာကို ဆင္ႏႊဲပါတယ္။

၁၉၃၀ မွာေတာ့ ေစာဖ်ာစဝ္ခြန္လီ ကြယ္လြန္တယ္။ ဆက္ခံရမယ့္ သားေတာ္ႀကီး စဝ္လဝီက အရြယ္မေရာက္ေသးတာေၾကာင့္ ဦးေလးေတာ္စဝ္ေရႊဟုန္က ရင္ခြင္ပိုက္အုပ္ခ်ဳပ္ပါတယ္။ ၁၉၄၈ မွာ စဝ္လဝီအရြယ္ေရာက္လို႔ ေစာဖ်ာအျဖစ္ ဆက္ခံတယ္။ ေစာ္ဘြား၊ ေစာဖ်ာမ်ား အာဏာစြန္႔လႊတ္ရၿပီးေနာက္မွာ အစိုးရက ေစာဖ်ာပိုင္ဆိုင္တဲ့ ေျမယာအေဆာက္
အအံုေတြကို ဆက္ခံပိုင္ဆိုင္ခြင့္ျပဳေၾကာင္း ၁၉၆၁ မွာ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆုိတယ္။ ဒီလို ေစာဖ်ာပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရွိတာေတြထဲမွာ
ေစာဖ်ာစဝ္လဝီ ေနထိုင္ရာ မဂၤလာေဟာ္လည္းပါတယ္။

မဂၤလာေဟာ္နန္းမွာ ေစာဖ်ာစဝ္လဝီက ဆက္လက္စံစားရင္း ၁၉၈၇ မွာ ကြယ္လြန္ပါတယ္။ သားေတာ္စဝ္လေဖာ္နဲ႔ သမီးေတာ္ စဝ္ေခမာဝတီ ေမာင္ႏွမက မဂၤလာေဟာ္နန္းကို ဆက္ခံတယ္။ သူတို႔ ေမာင္ႏွမဆက္ခံေနထိုင္တဲ့ ေဟာ္နန္းကို ၁၉၉၄ ဧၿပီလ ၁၇ ရက္ ျမန္မာႏွစ္သစ္ကူး ႏွစ္ဆန္း ၁ ရက္ မွာ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ ထိန္းသိမ္းဖို႔၊ သာသနာေတာ္ထြန္းကားဖို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းအျဖစ္ လွဴဒါန္းလိုက္တယ္။ ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲစႏၵိမာ (သဒၶမၼေဇာတိ ကဓဇ)က စတင္သီတင္းသံုးေတာ္မူပါတယ္။

ေဟာ္က ေလွကားသံုးစင္းရွိတယ္။ အလယ္ေလွကားမႀကီးက ေစာဖ်ာႀကီး၊ ေစာဖ်ာရဲ႕မဟာေဒဝီ နဲ႔ မိသားစုမ်ားက အသံုးျပဳၿပီး တျခားေလွကားႏွစ္စင္းကိုေတာ့ အမႈထမ္းမ်ား၊ ျပည္သူျပည္သားမ်ားက အသံုးျပဳရတယ္။ စဝ္လေဖာ္၊ စဝ္ေခမာဝတီတို႔ ေမာင္ႏွမက မဂၤလာေလွကားႀကီးကို လက္ရန္းလက္ကိုင္ပြတ္လံုးတုိင္မ်ားနဲ႔ ခိုင္ခံ့တင့္တယ္ေအာင္ ထပ္မံမြမ္းမံၿပီး ၁၉၉၄ ဒီဇင္ဘာ ၇ ရက္မွာ ေရစက္ခ်လွဴဒါန္းခဲ့ပါတယ္။

ေစာဖ်ာႀကီး႐ံုးဌာန နံရံခ်ိတ္ဆြဲထားတဲ့ ဓာတ္ပံုေတြကိုျပသရင္း သမိုင္းေၾကာင္းကို ေျပာျပၿပီးေနာက္ဆရာေတာ္က
ေက်ာင္းေပၚကို လွည့္လည္ျပသပါတယ္။

 ေဟာ္ရဲ႕ ေနာက္ပိုင္းမွာ လသာေဆာင္ရွိတယ္။ အခုေတာ့ ဟင္းလင္းဖြင့္ လသာေဆာင္ကို အမိုးအကာေတြ လုပ္ထားၿပီး ခန္းမေဆာင္ႀကီးျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးထားတယ္။ အလွဴအတန္း ဘာသာေရး အခမ္းအနားေတြ လုပ္တဲ့ေနရာ ျဖစ္သြားပါၿပီ။ ေစာဖ်ာအသံုးျပဳခဲ့တဲ့ ေရႊပိန္းခ်ကုလားထုိင္၊ ေစာဖ်ာ ဆင္စီးရာမွာသံုးတဲ့ ကနဲ႔ေဝါေတာ္ တို႔ကိုလည္း ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေပၚ မွာ ထိန္းသိမ္းျပသထားတယ္။ ေစာ္ဘြားရဲ႕ အိပ္ခန္းေဆာင္ကိုေတာ့ ယခုအခါ ဘုရားခန္းအျဖစ္ ျပဳလုပ္ထားတယ္။

အိပ္ခန္းေဆာင္ေရွ႕က ေစာ္ဘြားညီလာခံရာေနရာမွာ ဆရာေတာ္က ဧည့္ပရိသတ္ကို ေတြ႕ဆံုအပူေဇာ္ခံရာအျဖစ္ ဖန္တီးထားတယ္။

ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာက မဂၤလာေဟာ္နန္းကို အမွီျပဳၿပီး ရပ္ကြက္ကို မဂၤလာရပ္ကြက္အမည္ေပးပံု၊ မဂၤလာေလွကားနဲ႔ တည့္တည့္လမ္းကို မဂၤလာလမ္းလို႔ အမည္ေပးထားပံုေတြကို ရွင္းျပပါတယ္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းျဖစ္ၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာ ဝါဆိုပြဲ၊ သီတင္းကြၽတ္ ဝါကြၽတ္ပြဲ၊ တန္ေဆာင္မုန္းကထိန္ပြဲ၊ တန္ခူးႏွစ္သစ္ကူးပြဲစတာေတြ အစဥ္အၿမဲလုပ္ေနတာမို႔ စည္ပင္တယ္။ ေဟာ္နန္းရဲ႕ပံုစံငယ္ကို ကယားယဥ္ေက်းမႈျပတိုက္မွာ တစ္သီးတသန္႔ ျပသထားတယ္။ ေဟာ္နန္းေဟာင္းအျဖစ္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို လာ ၾကည့္သူေတြမ်ားတယ္။ တစ္ရက္ကို ႏိုင္ငံျခားသားဧည့္သည္ ႏွစ္ဖြဲ႕၊ သံုးဖြဲ႕လာေလ့ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါ တယ္။

မဂၤလာေဟာ္နန္းကို ၁၉၁၂ က စတင္တည္ေဆာက္ခဲ့တာမို႔ ၂၀၁၂ က ႏွစ္ (၁၀၀)ျပည့္ အထိမ္းအမွတ္ပြဲ ျပဳလုပ္ပါတယ္။ အခုေတာ့ သက္တမ္းက ႏွစ္ (၁၀၀) ေက်ာ္ပါၿပီ။

ေစာဖ်ာႀကီးစံရာ ေဟာ္နန္း ျဖစ္တာမို႔ အေဆာက္အအံုကႀကီးမားၿပီး အခန္းခန္းအေဆာင္ေဆာင္နဲ႔ ခမ္းနားပါတယ္။ ဝင္းကလည္းက်ယ္ဝန္းတယ္။ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ျဖစ္လို႔ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏုိင္ေအာင္ တန္ဖိုးႀကီးမားပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ စဝ္လေဖာ္၊ စဝ္ေခမာဝတီတို႔ ေမာင္ႏွမက သာသနာေတာ္ကို လွဴဒါန္းတာက ႀကီးမားတဲ့စြန္႔လႊတ္မႈျဖစ္ပါတယ္။ ဆက္ခံထိန္းသိမ္းတဲ့ ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာကလည္း စာတတ္ေပတတ္ အသိအျမင္က်ယ္တဲ့သူျဖစ္တာေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ကုိ တည္ တံ့ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေပးတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈကို အေလးထားေလးစားသူေတြ လာေရာက္ေလ့လာတာကိုလည္း တံခါးမရွိ အတားမရွိ ခြင့္ျပဳေပးထားတာျဖစ္လို႔ အားလံုးအတြက္ အက်ဳိးမ်ားပါတယ္။
7daynews

No comments

Powered by Blogger.